Nov
Následující text jsem našel při prolézání internetu a původně vyšel na serveru Think, napsal ho Dosta a jeho úvaha na téma psytrance a vážná hudba stojí za přečtení...
Nový pohled na svět
Dosta
Je to pohled skrze nekonecne zvukove variace, elegantne skladane do navazujicich
struktur, reprezentujicich, prostrednictvim naseho sluchu, novou dimenzi vnimani
reality.
Nechci zde rozvadet historii psytrance kultury, protoze o tehle oblasti nemam
vyrazne znalosti a ani nechci vest polemiku o tom, jak je na tom psytrance u
nas.
Nedavno jsem cetl clanek okrajove narazejici na tohle tema v casopise 100+1,
predstavujici tenhle fenomen jako novou zabavu bohatych mladych lidi, kteri
se sdruzuji na odlehlych mistech nasi planety za ucelem spolecneho kulturniho
prozitku.
Autor clanku se snazi vyjadrit souvislost s modou, drogami ve spojeni s nejakou
konkretni socialni vrstvou. Rad bych se na celou vec podival spise z pohledu
psychologickeho.
Existuji ruzne druhy hudby. Nektere jsou zalozeny na libivych melodiich a lehce
zapamatovatelnem textu, nektere na slozitem textu narazejicim na nejruznejsi
spolecenske otazky a nekomplikovanem harmonickem doprovodu. Existuje vsak i
hudba (a to jiz radu stoleti) relativne odlisna, hudba klasicka.
Klasicka hudba, pro me znamena spojeni nejroztodivnejsich nastroju do jednoho
harmonickeho celku. Kazdy nastroj hraje svoji cast vychazejici z jeho partitury,
to znamena hraje melodii, jednotlive tony (frekvencni skoky). Tyto melodie jsou
spojeny do jednoho sluchove prijemneho celku jen diky spolecne harmonii, ktera
se vyviji uz radu stoleti.
Jsme schopni relativne dobre vystihnout a interpretovat konkretni naladu prave
diky harmonii. Kazdopadne na tuto interpretaci mame pouze 12 tonu vyuzivanych
omezenym poctem kobinaci. Do nedavne doby nebylo mozne omezenost teto reprezentace
zpochybnit.
Dnes, diky revolucnimu rozvoji elektroniky jsme schopni realne nastroje velice
dobre imitovat, ale co vic hlavne vytvaret nastroje uplne nove, a bez jakehokoli
omezeni. Jako solovy nastroj nemusime pouzit housle, ale jim podobny zvuk, ktery
ma neomezeny potencial okamzite dosazitelnych barev.
Pro vytvoreni neceho, co nas mozek interpretuje jako melodie, nepotrebujeme
tony, ale jakekoliv algoritmy, vyuzivajici frekvenci jako fyzikalni vlastnost
zvuku, a ne jako dvanact cisel. Ze sirokeho spektra techto algoritmu, jen namatkou:
cutoff fre., LFO, Attack, Filter, nemluve o rade efektu doplnujicich a vyraznou
merou ovlivnujicich konecny dojem ze zvuku.
Vsechny tyhle jednotlive modulacni algoritmy se vsak daji sprahnout pomoci
mene ci vice slozitych zavislosti do jednoho modulacniho celku, ktery v dnesni
dobe muzeme, diky MIDI kontrolerum, ridit dechem, hlasem a treba i pohybem ruky.
Zabehlych a oblibenych zvuku se vsak touto cestou rozhodne nevzdavame. Nastroje
jako kontrabas, housle, piano, perkuse, trubka v nas prave diky stalete historii
evokuji urcity znamy pocit, ktery neni duvod nevyuzit. Naopak ve spojeni s africkou
a indickou kulturou a vyuzitim i tamejsich nastrojovych barev, spolecne s tamejsi
nabozensky a kulturne opodstatnenou znalosti vyznamu rytmickych slozek se postupne
dostavame k hudbe nove, zalozene na pravidelnem rytmu (ktery tvori zaklad dale
rozvijene struktury), na hudbe nejvice komplexni, vytvarejici neomezene moznosti
psychickych interpretaci.
Dulezitym dopadem poslechu teto hudby je rozvoj sebe sama. Je velice prijemne
a uvolnujici poslouchat klasickou hudbu. Je zrejme, ze se nam nejvice libi ta
skladba, ve ktere se autorovi povedlo zdarne interpretovat sve psychicke rozpolozeni.
Uvedomme si vsak, jak omezene prostredky k dokonale reprezentaci ma hudebni
skladatel pouzivajici pouze harmonii. Psytrance je hudba neuveritelne pestra,
davajici moznost dokonale vystihnout psychicke pochody autora, a zaroven, pro
posluchace tyto pochody v cele sve komplexnosti prozit a pochopit.
Pri poslechu takto komplikovane hudby je jen otazka posluchace, kam az chce
zajit a jestli je schopen obsahnout vse, co se mu snazi autor zdelit. Pouze
za timto ucelem se organizuji psytrancove party mimo civilizaci.
Konecnym stadiem je naproste splynuti s autorem, s interpretem (DJ), jakoz
i se vsemi ucastniky Psytrancove party. Proc se nebavit timhle zpusobem, kdyz
pro lidi milujici muziku lepsi zpusob neexistuje. Dulezitym duvodem caste ucasti
na takovychto akcich je neodvratny dusevni rozvoj umoznujici videt realne problemy
v daleko sirsim rozmeru a s vyraznym nadhledem.