jdi na obsah

Resonant Earth & Spindrift interview

forum | english version
Představ nám nejprve projekt Resonant Earth. Co to je? Jaká je idea tohoto projektu?

Resonant Earth by se dal nejlépe popsat jako online open source trance label. Jeho hlavní myšlenkou je vytvořit hudební obchod, který bude fér jak k umělcům, tak k jejich fandům.
Zamyslel jsem se nad tím, jak by měla distribuce hudby vypadat z pohledu umělce i spotřebitele. Přiznejme si, že kolem vydávání psytrance je relativně málo peněz, takže hlavním smyslem je jen dostat dobrou hudbu k posluchačům, kteří ji ocení. Původně jsem měl zdarma ke stažení 128k mp3ky a až později jsem zjistil, že mnoho lidí by rádo finančně rádo podpořilo umělce a za to dostalo hudbu v CD kvalitě. Nyní je možné koupit 320k mp3 a FLAC (kompresní bezztrátový formát) a také možnost objednat si muziku přímo na CD.
Rád bych nabízel plné spektrum psychedelické hudby určené hlavně pro parties, od rozehřívací přes noční věci až k muzice určené pro rána. V současnosti je to hlavně o nočním soundu, protože momentálně je dle mého názoru jen velmi málo ranních tracků opravdu psychedelických, ale doufám, že to brzy bude lepší. V plánu je také sekce pro ambient.
Jak ten systém funguje?
Provozuji a hostuji web Resonant Earth, masteruji materiál, dělám design a zveřejňuji skladby. Na stránce s tracky nebo přes player si může uživatel skladby poslechnout nebo si zdarma stáhnout 128k mp3. Kdo má chuť, může skladby na webu hodnotit a okomentovat. Pokud se někomu líbí, co si poslechl, může si ke stažení objednat 320k mp3 nebo FLAC. Kvůli četným dotazům jsem také umožnil objednat si muziku přímo na CD. Takže teď si můžete zkompilovat vlastní CD, sestavit cover a nechat si CD zaslat.
Jací hudebníci jsou nyní zapojeni do tohoto projektu?
Electrypnose, Mubali, Datakult, Ghreg On Earth, Fragrant Vagrant, Hooga Booga, The Maximizers, Prosect, Funny Farmer, Twisted Misters, Steptime a Spindrift.
Tenhle projekt vypadá jako reakce na fenomén mp3. Někteří je milují, někteří nenávidí. Jaký ty máš postoj k mp3 a všemu kolem toho? Myslíš, že mp3 scénu zabíjí, jak někteří tvrdí?
Hlavním důvodem, proč jsem do toho šel, byla nespokojenost s tím, jak funguje hudební průmysl a jak mnoho lidí pláče na klesajícími prodeji kvůli pirátství. Jelikož jen malé procento toho, co spotřebitel utratí za CD, jde k producentům, nemůžu prostě souhlasit s představou, že jsou to fanoušci, kteří producenty okrádají. Hudební průmysl, tak jak teď funguje, je spíš tím, kdo okrádá jak umělce, tak jejich fandy. Existují průzkumy, které ukazují, že čím více lidé stahují, tím více hudby také kupují, takže myslím, že argument o nižším prodeji kvůli stahování nestojí na pevných základech. Z druhé strany je silné spojení mezi cenou CD a ukazateli prodeje a dle údajů RIAA je pravděpodobnější, že nízké prodeje CD jsou zapříčiněné vysokými cenami a špatnou ekonomikou.
Z pohledu trance scény se to ovšem nedá tak říct, protože je to úzký žánr a určitě byl populárnější v polovině devadesátých let, takže klesající prodeje mohou být také spojeny s určitou poklesem módností tohoto stylu.
Z krátké zkušenosti s provozem Resonant Earth jsem zjistil, že jakmile byla naše první kompilace dostupná na sítích P2P, zvedla se rapidně jak návštěvnost, tak prodej. Takže o MYCEL, kteří naši kompilaci vydali, můžu mluvit jen v dobrém. Zkoušel jsem sám rozšířit kompilaci přes DC++, ale když to udělali MYCEL, rozšíšila se mnohem víc. Takže jediné, co mohu říci, je velké díky jim za to, že mi udělali promotion.
Celá takhle diskuze o možných škodách na prodeji díky stahování je trochu směšná, mnoho let nebylo možné kupovat hudbu tak pohodlně jako teď, když se dá zdarma stáhnout. Jediný způsob jak přimět lidi zaplatit za stahování, je poskytnout jim lepší servis než piráti. Zvlášt pro malou scénu jako je tato, je současný systém nepříznivý. Skoro žádné radio to nehraje a tak je těžké dostat tuhle muziku k lidem bez toho, aniž by se k tomu musel použít internet.
Autorské poplatky jsou založeny na hranosti v rádiích a všechno stejně skončí v rukou Britney místo lidí, ke kterým by se měli opravdu dostat. Mým cílem není vytvořit systém, který by byl více výdělečný než obvyklé distribuční metody, ale spíš vytvořit systém, který uspokojí požadavky návštěvníků a je příjemným kanálem pro producenty jak vydat svou hudby bez všech těch podivností, které v současnosti hudební průmysl s sebou nese. Ale doufám, že mohu komerční labely také inspirovat a přimět je vidět nové možnosti, které mohou být výhodné pro ně, umělce i spotřebitele.
Pojďmě teď mluvit o tobě a tvojí produkci. Tvoříš hudbu pod jménem Spindrift. Můžeš nám trochu přiblížit svou historii?
Měl jsem štěstí vyrůstat jak s hudbou tak s hudební technologií již od raného věku. Můj otec je hudebník a když nebyl na turné, mohl jsem používat jeho vybavení s různými syntesizery už když jsem byl malý kluk. Od počátku devadesátých let jsem hodně dělal jen goa trance s pár výjimkami projektů zabývajících se ambientním popem, rockem, tv upoutávkami a druhem RnB trance :)
Tranceové projekty, ve kterých jsem byl zapojený, jsou Exotonic, Lumen, Trashlords a Steptime. Jméno Spindrift jsem začal používat tak kolem roku 96, ale první release pod tímto jménem se objevil až v roce 2001.
Tvoje hudba je celkem specifická a snadno k rozeznání od ostatních. Co chceš dosáhnout svým zvukem a odkud pochází tvoje inspirace?
Snažím se být tak nenáročný, jak je to jen možné a jen plout s proudem hudby, když něco dělám. Ke spoustě nápadů o tom, co bych chtěl udělat, se dostanu přímo při tvorbě. Takže v podstatě je mi jedno, jestli zním jako někdo jiný nebo ne, jen rád dělám muziku, která lidem na parketě poskytne intenzívní prožitky.
Co používáš za vybavení? Software nebo také hardware?
Zbytky hardwaru, co ještě pořád mám, jen leží na kredenci. Od roku 1999 užívám platformu Creamware scope, díky které jsem úplně ztratil zájem o hardwarové jednotky. Jsou to v podstatě hardwarové DSP procesory na PCI kartě kombinované se dobrým softwareovým balíkem. Síla DSP a kvality míchacího softwaru předčí hostované nástroje a pluginy jako VST. Líbí se mi, že nemusím pobíhat po velké místnosti, abych mohl něco udělat s hardwarovými jednotkami s malými otravnými displeji, a mám plnou kontrolu nad nastavením celého studia. Jako sequencer používám Logic. Existuje spousta dalších alternativ jako Ableton Live, ale vždycky skončím nespokojený s jejich zvukovou kvalitou a vrátím se zpět k Logic.
Co tvoje hudební minulost, co jsi poslouchal za hudbu předtím, než jsi objevil trance a jak se to stalo?
Když mi bylo pět, začal jsem chodit do lekcí houslí a později zpíval ve sboru a chodil do hudební školy. Většinu zájmu o housle a zpěv jsem ztratil díky vášni užívat počítačové sequencery a synthesizery. Je těžké říct, kdy jsem objevil trance, protože to byl spíše postupný vývoj a můj hudební vkus se vytvořil souběžně s tím, co dnes jako trance nazýváme. Mými velkými idoly bývali Skinny Puppy a další podobné projekty jako Front242. Vždycky se mi líbila elektronická psychedelická hudba s tanečním beatem. Na konci osmdesátých let mě zaujal acid sound a začal jsem chodit na rave parties. V roce 91 jsem se seznámil s pár lidmi, kteří byli v Goa a měli kazety s hudbou, kterou tam nasbírali. Styl na těch kazetách byl pro mě jako zjevení a poprvé jsem odjel do Goa. Od té doby mě tenhle styl drží, ale hlavně jako styl hudby určený na party. Doma poslouchám všechny možné druhy muziky, trance skoro vůbec ne.
Máš nějaké boční projekty nebo kooperace s dalšími lidmi?
Dělám tracky společně s Nicklasem aka ”Hooga Booga” pod jménem ”The Maximizers”. Mé studio navštívil také Andreas z Trashlords a začali jsme projekt nazvaný ”Twisted Misters”.
Jaká je v současnosti scéna tam nahoře veŠvédsku?
Typ parties, jaké já mám nejraději, tedy venkovní parties v lesích v zimě samozřejmě neprobíhají. V létě tu pár akcí probíhá, ale bohužel organizátoři musí být velice opatrní kvůli místním problémům s policií. Tak přestože nemám rád velké party, někdy se parties snaží být až příliš malé. Ale zájem o trance je tu celkem velký a pokud máte štěstí, můžete tu v létě narazit na moc dobré akce.
Díky za rozhovor.
http://www.resonantearth.com
Jaký je váš názor na mp3 a nové způsoby distribuce hudby? Vyjádřete se na fóru...


ENGLISH VERSION
First of all, introduce us the project of Resonant Earth. What is it? What is the idea behind Resonant Earth?
Resonant Earth would maybe best be described as a online open source trance label. The idea is to create a outlet for music that is honest and fair for artists as well as fans.
So I tried to think how I would like music distribution to look both as an artists and as a consumer. If you are honest there is very little money involved in releasing psychedelic trance, so the main intention is just to get good music out to people who appreciate it in a convenient way. Originally there was only free 128k downloads but then I realised that many people actually would like to support the artists financially and get CD quality audio. Now there is 320k mp3, FLAC lossless available for purchase and the possibility to order the music on CD.
The idea is to have a full range of really psychedelic music to fill a party, from warm up, night blast into morning music. Right now it’s mostly night music, since I find very little morning music that is very psychedelic at the moment, but I hope to find more. It’s also planned to get an ambient section.
How does the system work?
I host and maintain the site, get the material mastered, create artwork and then publish the tracks. Via the tracks page or the player the user can then listen to or download 128k for free. There is also the possibility to rate and give feedback on the tracks. If they like what they hear they can order 320k mp3 or lossless FLAC files for download. I have also given in to the demands of some users that would rather order the music on CD. So you can now compile your own CD, assemble the cover and get it mailed to you.
Who are the artists involved in this project at the moment?
Electrypnose, Mubali, Datakult, Ghreg On Earth, Fragrant Vagrant, Hooga Booga, The Maximizers, Prosect, Funny Farmer, Twisted Misters, Steptime and Spindrift.
The project seems to be a reation to the mp3 phenomenon. Some love mp3s, some hate it. What is your attitude to mp3s and everything around it? Do you think mp3 kills the scene as some people say?
The main reason that I set up the site was really a discontent with how the music industry is working and how so many people is crying about lost sales due to piracy. Since only a few percent of what a consumer spend on a CD will go to to the producer/artist I just can’t agree with the notion that the fans would be the ones ripping the artists off. The music industry as it works now is the ones many times ripping both artists and fans off. There is research showing that the more people download the more music they buy as well, so I think the argument for downloads leading to less sales is weak. On the other hand there is a strong link between CD price and sales figures, and according to the data from RIAA it would seem more plausible that low CD sales is due to high prices and bad economy.
From the perspective of the trance scene you just cannot say, because it is one little genre and it was for sure more trendy and popular in the mid 90’s, so dropping sales can be more related to fashion swings.
And from my brief experience with running resonantearth i noticed that when our first compilation was available in the P2P networks both visitor numbers and sales increased drastically. So I have only good things to say to mycel who did the release. I tried to spread a copy of the compilation in DC++ myself, but when mycel did the release it became much more spread. So a big thanks to them for doing my promotion work is all I can say.
For me the whole discussion about any eventual damages downloading should do to sales is a bit ridiculous since there has been for many years impossible to buy music with the same convenience as when downloading it for free. The only way to get people to pay for downloads is to provide a better service than the pirates I believe. And especially for a small scene like trance is the current system is very unfavourable. There is hardly no radio play and therefore difficult to reach out to people without using the internet.
The performance royalties is normally based on amount of air play and end up getting in the hands of Britney instead of the producers that should have them. My intention is not provide a service that should be more profitable than using the regular distribution methods though, but mainly to make a system that meets the demands of the visitors and is a pleasant channel for artists to release their music without all the bad feeling that seems to be present in the industry at the moment. But hopefully I can help to inspire also commercial lables to see new possibilities that can be advantageous for them, their artists and the consumers.
Now lets talk about you and your music production. You make music under the name of Spindrift. Can you enlightened us a bit with the history of your production?
I was lucky to grow up with both music and music technology since an early age. My father is a musician, and when he was not on tour I could use his setup with various synthesizers from when i was only a few years old. Since the beginning of the 90’s I have been pretty much only been doing goa trance, with the exception of a few projects dabbling with all sorts from ambient pop, rock, tv jingles, and some sort of RnB trance :)
Trance projects I’ve been involved in is Exotonic, Lumen, Trashlords and Steptime. The name Spindrift came about some time around 96, but did not show up on a release until 2001.
Your music is quite specific and easy to recognize from others. What do you want to achieve with your sound and where does your inspiration coming from?
I try to be as unpretentious as possible and just go with the flow when producing. To many ideas about what I like to do seems to just get in the way when trying to channel the creativity. So basically I don’t care if I sound like someone else or not, I just like to make stuff that will give people a intense time on the dance floor.
What is the equipment do you use? Software or hardware as well?
The little hardware I still have is just standing in a cupboard. I have been using the creamware scope platform since 1999, and that made me completely and suddenly loose interest in hardware units. It’s basically hardware DSP processors on a PCI card combined with a very powerful software package. The power of the DSP’s and the quality of the mixer software gives an edge over using only host based instruments and plugins like VST. I just love to not have to stretch around in a big room to reach various hardware units with little annoying displays and have total recall on all settings in the production environment. As a sequencer I use Logic. There is many nicer alternatives today in terms of workflow, like Abelton Live, but I always end up being dissatisfied with the sound quality and end up sticking to Logic.
Do you have any musical background? What was the music you have been listening before you discovered trance and how it happened?
When I was five I started taking violin lessons and later started to sing in choirs and went to a music school. Eventually I lost more interest in the violin and singing in favour for using computer sequencers and synthesizers. For me it’s hard to say when I discovered trance, because it was really a gradual thing and my taste developed alongside what we call trance today. My big idols when young was Skinny Puppy and other similar bands like Front242. I always liked electronic psychedelic music with a danceable beat. In the end of the 80’s acid music came to my attention and I started to go to rave parties. 91 i got to know some people that been to goa and had cassette tapes with music they collected there. The style on the tapes was a revelation to me and I went to goa first time. Since then I’m stuck in that sound, but mostly as party music. At home I listen to all sorts of music, and not much trance at all.
Do you have any side projects / cooperations with other artists?
I’m doing tracks together with Nicklas aka."Hooga Booga" under the name of "the Maximizers". Also Andreas from trashlords was down in the studio and we started a project called "Twisted Misters".
How is the scene up there in Sweden at the moment?
The kind of parties I enjoy mosly, outdoor parties in the deep forest, is of course nonexistent in the winter. Summertime there is quite a few parties nowadays, but unfortunately the organisers have to be very secretive due to the situation with the police here. So although I don’t like so big parties they tend to be a little bit too small many times. But the interest for trance music seems quite big here and if you are lucky you can find very nice parties in the summer.
Thanx for the interview.
http://www.resonantearth.com

15.01.2005 | cymoon | magazín