jdi na obsah

Rozhovor s projektem Jaia před víkendovou akcí Mystical Ritual 2010

Ahoj.
O víkendu vystoupíš poprvé v ČR na víkendové open air Mystical Ritual 2010 - Return to the Roots..u této příležitosti jsem ti zaslal pár otázek pro webové stránky www.psytrance.cz.

1) Na scéně se pohybuješ od samého začátku. Můžeš popsat zrod scény?

No, já slyšel první opravdový techno tracky na začátku 90. let v Řecku (na Krétě). Ve stejný době zhruba začínalo techno i ve Francii, ale nikdo z mých kamarádů tuhle hudbu neznal, takže bylo celkem těžký získat nějaký nahrávky nebo se k tomu dostat jinak.. Pak v roce 1992 jsem zaregistroval první obchoďáky, který prodávaly vinyly s technem, a i nějaký rádia začly tenhle druh hudby ve Francii hrát a taky víc a víc klubů. Zrodily se první labely a byly vydány první kompilace. Ve stejný době začly i první open air party, kde se hrálo techno a progressive, ale všechna média (hlavně tv) o těchto „rave parties“ mluvila fakt zle kvůli drogám, a tak všechny ty akce byly ilegální, a to i v klubech, protože bylo takřka nemožné získat povolení organizovat takovouhle party. Často přišla policie a party utla a zavírala tancující, což byl důvod, proč byly místa tajný a najít, kde se party koná, bylo opravdu těžký. Ale zároveň to byla sranda a skoro až hra a ten pocit, že děláme něco zakázanýho nás taky samozřejmě vzrušoval. Goatrance se začal objevovat v roce 1993 a frčel hlavně v letech 1994 – 1998. V tý době se konaly obrovský ilegální party a první klubový legální party a vyšla spousta vinylů a kompilací s labely jako Blue Room, Flying Rhino, Matsuri, Dragon Fly s takovými umělci jako Total Eclipse, Hallucinogen, Astral Projection, X-Dream, Transwave, Juno Reactor atd. Skladba LSD z Hallucinogen byla velký hit a dobře se umisťovala na mainstreamových žebříčcích a hrála na rádiích. Byly to zlatý léta goatrancu. Zvláštností goatrance bylo, že spousta djů hrála z DATek (všichni housoví a techno djové hráli z vinylů) a konaly se sessions s DATkama, kde se s tracky měnily, jako si děti mění kartičky s fotbalovejma hráčema.

2)Složil si řadu tracků a prošel zajímavým vývojem.. Co tě žene stále tvořit?

No, já vlastně pořádně nevím, tvořit hudbu je jako vyprávět příběh a sdílet svý emoce a co opravdu vevnitř jsi a nemůžeš to vyjádřit jinou cestou. Je to způsob, jak se můžeš snažit přiblížit k lidem a komunikovat s nima. Skládání je taky vytváření něčeho skutečného z ničeho, stavění imaginárního vnitřního světa ze zvuků a pocitů, je to až magické a opravdu mě to bere! Asi tohle všechno dohromady mě žene tvořit dál a dál. Inspirace přichází z hudby, kterou poslouchám, a osobních událostí a emocí, co jsem zažil, ale popravdě je to celkem dost těžký vyjádřit. Jediná věc, kterou vím jistě, je, že musím být v dobré náladě, abych mohl tvořit, jinak nevyplodím nic. Také milé komentáře od posluchačů a když vidím, že to lidi dostalo a baví je má hudba, je pro mě důležitý a dodává mi energii, abych zas šel do studia a tvořil. Tvořit pro jiné umělce je způsob existence a přežití.

3) Booking máš po celém světě a na řadě velkých festivalů..Máš mezi nimi
své favority? V které zemi se cítíš dobře?

To není lehká otázka, ale musím říct, že některé festivaly mají obzvlášť speciální vibrace, jako třeba Ozora.. Opravdu silný a jedinečný zážitek jsem měl, když jsem hrál roku 2005 ve Vuuv, cítil jsem, že se tam stalo s lidmi něco zvláštního. Ve skutečnosti nemám zem, kterou bych preferoval, ale přiznávám, že hrozně rád hraju ve východoevropských zemích (jmenovitě třeba Srbsko a Maďarsko), protože tam jsou lidi vždycky milí a vidím, že tam mou hudbu dobře znaj a mají dobrý přehled o mých projektech. Rád taky hraju v Japonsku, protože tam mám zvláštní pocity, v Brazílii, protože je fajn hrát na obrovských parties (a jíst dobrý maso v Churascarias a být za popovou hvězdu, lol) nebo v Izraeli, tam jsou party dost hardcore a na parketu je hustá energie, v USA a v Kanadě, protože tam jsou otevření a zvědaví...

4) Kdy si začal hudbu tvořit?

Pokud si to dobře pamatuju, hrál jsem na xylofon a taky bubny dvěma tužkama již v 6 letech! :D A skládat hudbu na ségřiný piano jsem začal někdy v 80. letech, když nikdo nebyl doma a neposlouchal mě. Pak jsem dostal první synťáky a hrál v pop-rockový kapele a skládal nějaký bláznivý popový písničky na konci 80tek, nic vážnýho. Pak jsem měl svůj první osmitrackový hardware kontrolér (se sluchátkama samozřejmě a jen pro mě, protože jsem měl pocit, že je to dost špatný.. a myslím, že bylo.. hehe). V letech 92-3 jsem objevil progressivní a acidovou hudbu a dostal Atari a začal dělat svý první trancový tracky, který zněly trochu jako progressive trance, kterej v tý době jel. Myslím,že jsem byl hodně ovlivněnej nahrávkama jako Eye-Q nebo Platipus atd. (např. Brainchild, Paul Van Dyk, Sven Vath, Union Jack a všechny produkce Simona Berryho apod.). Byla to jen zábava, nic jsem nevydával. Učil jsem se a ani jsem si nepředstavoval, že bych to vydával. V roce 1994 jsem přišel ke goatrancu a zároveň potkal svýho hudebního partnera, Jeana-Michela a spolu jsme začli tvořit především v oblasti goatrancu a roku 1995 vydali první Jaia EP na francouzským labelu.

5) V současné chvíli skládáš progressive trance..Je to logický vývoj, že čim starší tím má člověk raději pomalejší skladby, alespoň já to u sebe pozoruji:)

No, já nevím, jestli je to logický vývoj, ale jak už jsem řekl, progressive trance byla moje první láska a tak se k ní vracet je asi přirozený. A musím přiznat, že po několika letech dělání psytrancu jsem potřeboval něco nového a asi i míň tvrdýho, protože teď potřebuju jinou energii, než když jsem byl mladší!:D Progressive house i progressive trance jsou blíž tomu, co teď chci poslouchat a cítím se ve tvoření volnější s těmito pomalejšími a hlubšími bmp než v těch vysokých. Je to jiný pocit a jiná nálada, což mi teď sedí víc.

6) S kým si v minulosti spolupracoval a s kym se ti spolupracovalo nejlépe?

Moc spoluprací jsem nedělal. Hlavní byla s Jeanem-Michelem, se kterým jsme odstartovali projekt Jaia samozřejmě. Pak jsem například spolupracoval s Dado (Deedrah / Synthetic) nebo s Wizzy Noise a taky s pár francouzskými house a techno dji jako Jean-Marie K nebo Guillaume La Tortue. Nyní pravidelně spolupracuji se Silicon Sounds na našem projektu Even 11 a na nějakých tracích a remixech s Blue Planet Corporation a všichni tři společně děláme na projektu Altitudes. Všichni tito producenti jsou skvělí, nikdo není lepší nebo tak, ale nejdůležitější spolupráce je pro mě samozřejmě s Jeanem-Michelem, se kterým jsme začli Jaiu. Skvělou a obrovskou zkušenost mám i se Silicon Sounds, a to jak po stránce hudební, tak lidské, protože je to opravdu skvělý hudebník a týpek k tomu!

7) Co používáš za nástroje při skládání?

Používám G5 Mac s Logic 7 a Ableton live a třeba Native Instruments a kartu Powercore (s virem a nějakými vložkami uvnitř. Používám hodně hardware synťáků (Nordlead, Juno 106, Triton, Roland XV3080, SH101, JD800….) a samplerů ( A3000, EPS 16+) , a 24-kanálový analog Allen & Heath mixační konsoli.
Nemůžu skládat jen s myší, potřebuju hrát na klávesy.

8) Co chystáš pro Mystical Ritual?

První půlka setu bude rychlejší trance s klasickýma Jaia trackama, druhá půlka spíš progressive z poslední produkce.

9) Na konec nějaká vtipná historka ze života psytrancového live actu?

Vzpomínám si, že před pár lety jsem hrál v klubu v Paříži a po mým live setu za mnou přišel týpek a řekl mi: „Díky, jsi nejlepší lightjockey, co jsem kdy viděl.“

16.06.2010 | Ondrej Psyla | magazín

Comment viewing options

Select your preferred way to display the comments and click "Save settings" to activate your changes.
Anonymous's picture

super a zajímavej rozhovor, díky za něj a hlavně za překlad:-)

super a zajímavej rozhovor, díky za něj a hlavně za překlad:-)